opgelicht!

4 november 2014 - Catba National Park, Vietnam

Gisteren zijn we voor het eerst echt opgelicht. We hadden voor een hele dag een scooter gehuurd voor maar drie euro. We hebben heel Cat Ba island verkend en hele mooie foto's kunnen maken van de duizende rondvliegende vlinders en de schitterende bergen en landschappen (deze foto's komen binnenkort op het blog).

Helaas kregen we een uur voor het donker zou worden een lekke band. Gelukkig reed er een stel vriendelijke Vietnamezen langs die vrolijk begonnen te gebaren en schreeuwen in het Vietnamees. Ze wezen in de richting waar we vandaag kwamen en riepen iets dat leek op 'five minutes'. Na vijf vietnamese minuten (in Nederlandse minuten dus ongeveer vijftien) kwam er een scooter aangereden met een man die nog vrolijker was dan de twee mannen van eerder bij elkaar. Hij pakte een zakje met gereedschap en maakte wat gebaren dat hij het zou fixen en vroeg 450.000 VND, wat ongeveer 16 euro is en gelijkstaat aan een driegangen menu voor twee personen of een hele luxe overnachting. Toen hij klaar was en wij terugreden naar ons hotel kwamen we erachter waarom ze allemaal zo vrolijk waren, blijkbaar hadden we vijf keer de maximale prijs betaald voor het vervangen van een band!