Trekking door de bergen in Sa Pa

26 oktober 2014 - Sa Pa District, Vietnam

Sapa is heel anders dan Hanoi. Eigenlijk is het een groot plein op 1700 meter hoogte met daarop een kerk, een soort amfitheater waar 's avonds kinderen bij elkaar komen om te sporten en het tourist information office. Vanuit dat plein kronkelen zich enkele straatjes de bergen in. Er is maar een echte winkelstraat en er lopen eigenlijk maar twee grote wegen Sapa in en uit. In de stad word je voortdurend aangeklampt door vrouwen die gekleed zijn in de traditionele Black H'mong kleding. De black H'mong zijn een van de drie stammen die in de bergen van Sapa leven. Op de eerste dag in Sapa hebben we, na een busrit van 6,5 uur, niet heel veel meer gedaan, behalve de tweedaagse trekking die we de volgende dag wilden gaan doen en de busrit terug boeken en 's avonds de stad verkennen. We hebben toen voor weinig geld echt italiaans ggeten.

De volgende dag zouden we om 9.15 worden opgehaald door onze gids dus na een snel ontbijt bij het vreselijke hotel waar we die nacht hadden geslapen gingen we op weg naar het centrum. Onze groep bestond uit negen mensen: twee deense meisjes, een stel uit Israel, twee britten en een Maleisische vrouw. De trekking begon onder begeleiding van een horde Black H'mong vrouwtjes die bijvoorbeeld vroegen naar je naam of waar je vandaan kwam en ze met iedereen een praatje maakten. Ditbleek later een verkooptruc om je tijdens de lunch in een dorpje allerlei tasjes, armbandjes en sjaals aan te smeren die ze zelf hadden gemaakt. De trekking bleek al snel veel zwaarder dan ik had gedacht. In totaal hebben we die twee dagen tien uur gelopen. En over niet over een recht pad, maar over stenen, rotsen, modderige paden en dunne richels langs rijstvelden. We zijn zelfs eens langs een waterval omhoog geklommen. We zijn gestopt in een dorpje van de black H'mong en we hebben overnacht in een Dzay dorp. De Dzay vrouwen dragen rode doeken over hun hoofd en scheren hun wenkbrouwen en een deel van hun hoofd. We mochten een kijkje nemen in een aantal huizen en er werd ons voorgedaan hoe traditionele H'mong kleding werd gemaakt. Dankzij onze gids kwamen we heel veel te weten over de H'mong en de omgeving. Zo trouwen ze bijvoorbeeld rond hun zestiende en zijn vele nog nooit buiten Sapa geweest (en ze hebben geen paspoort) en wordt het meisje vier dagen gekidnapt door de familie van de jongen als deze met haar wilt trouwen. Er waren ontzettend veel buffels en wilde honden en heel mooie vlinders! Ook hebben we in een rivier gezwommen in de bergen.

De homestay bleek uiteindelijk heel gezellig. Naast onze groep was er nog een groep van vijf canadezen die bijna alleen Frans spraken, een Australische, drie Nederlanders en twee Finse. Als avondeten kregen we frieten op zijn Vietnamees en 's avonds hebben we met zijn allen gepraat, gelachen en ervaringen uitgewisseld. Na een slapeloze nacht door de vele dieren van de familie, de scooters waar gewoon mee wordt gereden op de bergpaden en onze mede backpackers die tot in de kleinde uurtjes diepgaande gesprekken voerden zijn we na wederom een urenlange trekking met een minibus teruggerden naar Sapa, gesloopt.

1. Rob:
    29 oktober 2014
    Prachtig verhaal!
  2. Pascalle:
    29 oktober 2014
    Alweer zo een prachtig verhaal!! En Jorn, kijk eens wat vriendelijker in de camera!! Niet zo serieus!! Heel veel groetjes, ook van Oma